Hvad betyder Social Selling?

Hvad betyder Social Selling?

Social selling er en metode, du bør kende, når du bruger online markedsføring. Det handler om, at du skal få kunderne til at komme til dig, når de har brug for netop dine produkter eller ydelser.

Social Selling kan vi definere som en metode, der er skabt til at udvikle relationer som del af din salgsproces. Ganske kort handler det om at blive dus med dine kunder, at du giver dem lov til at lære dig at kende og på den måde skaber tillid, så de stoler på, at du er tryg at handle hos.

Vi benytter Social Selling på de sociale medier men vi kan også tage udgangspunkt i metoden offline i forbindelse med salgsmøder og lignende. Social Selling er en meget stærk metode at benytte til B2B relations salg på LinkedIn, men vi anvender det også i stor stil på øvrige SOME platforme som Facebook og Instagram.

 

For dig, der ikke vil være anmassende

Social Selling kommer fra USA med udgangspunkt i, hvordan vi kan påvirke vores kommende kunder bedst muligt – inden de har erkendt, at de har et konkret behov. Det grundlæggende i metoden handler om, at vi nærmer os potentielle kunder på en mindre direkte måde, som derved udelukker blandt andet kold canvas, som jo langt fra er alles kop the.

 

Social Selling indeholder en stor del branding og personlig branding, hvor vi ikke har noget imod at vise vores faglighed og heller ikke at kommunikere den ud. Vi skaber relevant branding content med udgangspunkt i Social Selling, når vi f.eks. laver

  • Gode blogindlæg
  • Nyttig vidensdeling/erfaringsudveksling
  • Videoer
  • Podcast

Kodeordene, du skal opfange her er, at du opbygger tillid og troværdighed ved at udstille din ekspertise Det gør du ved at skabe et godt flow af content, dvs. godt og relevant indhold, der taler til dine potentielle og eksisterende kunder.

 

Den klassiske og den nye salgsmodel

I den klassiske salgsmodel indeholder traditionel markedsføring f.eks. trykte kataloger, annoncering i dagblade, ugeaviser eller magasiner samt udstillinger og messer. Der bliver ofte anvendt direkte salg i form af fysiske opsøgende møder eller canvas. Der er stadig mange virksomheder, der bruger den klassiske salgsmodel. Vi segmenterer kunderne, igangsætter markedsføring, foretager canvas samt afholder kundemøder. Det er os, der konstant skubber os selv ud til kunderne.

Takket være internettet og Google er vores kunder meget selvhjulpne i dag, og mange er i stand til at finde de nødvendige informationer selv via søgninger på nettet eller sociale medier. Det handler om, at vi skal være til stede der, hvor de søger efter os og med de rigtige budskaber. Der er byttet rundt på rollerne, og vi skal mere stå klar med åbne arme, når kunden opsøger os, fordi han/hun er i stand til at varetage næsten 60-90% af købsbeslutningen. Det er her, at Social Selling kommer ind i billedet. Vi sætter kunden og kundens behov i centrum. Vi inspirerer dem til hvordan vi kan hjælpe med at løse udfordringer. Vi skaber engagement og går i aktiv dialog via de sociale medier. Vi kommer meget tættere på vores kunder, end vi nogensinde har været før.

Tænk langsigtet

På samme måde som branding er Social Selling en langsigtet strategi. Du skal se det som at du bygger og bygger et fundament i din forretning, som er værd at bygge andre aktiviteter op omkring. Hvad der også er vigtigt at huske er, at du altid skal have opstillet mål for, hvad det er du gerne vil opnå samt at du skal have styr på din strategi. Uden en strategi og et forkromet overblik kommer du til at spilde mange kræfter på noget, som ikke fører et salg med sig på sigt. Bag hvert opslag har vi et formål som f.eks.

  • Øget synlighed med statusopdateringer, billeder og grafik
  • Øget engagement via blog indlæg, videoer, gør-det-selv guider og artikler
  • Øget tillid bliver skabt ved at være synlig i et godt flow uden at virke som spam, de gode anbefalinger, hurtige svar tider og lysten til at give noget af dig selv

 

Et godt råd til dig, der skal i gang

Vær kundefokuseret i din tilgang til din markedsføring, så er du allerede godt på vej ind i Social Selling Metodikken.

hvad koster god markedsføring?

Det afhænger helt og holdent, hvor du gerne vil hen. Britt&KO fungerer efter SMART Marketing princippet, som betyder, at dine marketingkroner skal placeres der, hvor de giver dig mest værdi. 

Jeg har sammensat nogle gode pakkepriser for dig, der gerne vil i gang. Har du brug for en individuel samtale for at afdække dit behov, ringer du til mig på telefon 2751 6008. 

Besøg mig på kontoret

Oldenborggade 1C, 1
7000 Fredericia

ÅBningstider

Hverdage kl. 9-16

ring til mig

2751 6008