COVID-19: Hvordan kommunikerer du i en svær situation?

COVID-19: Hvordan kommunikerer du i en svær situation?

COVID-19 har vendt vores verden på hovedet. Det giver naturligvis mange tanker om vores ”nye virkelighed”, og hvilken påvirkning og indflydelse det har på vores eksistens som virksomhed. En ting står meget klart: Det er vigtigt, at du har styr på din kommunikationsstrategi.

Min anbefaling til din kommunikationsstrategi i skrivende stund

Vælg at tage stilling på neutral basis og stå stærkt forankret i dit brand som udgangspunkt.

Folk reagerer forskelligt. Sådan vil det altid være. Nogen opretter støttegrupper på Facebook. Andre hamstrer. Uanset hvad og hvordan samt hvilke reaktioner vi møder fra vores kunder, vil vi alle blive ramt, fordi vi jo helt basalt har nogle varer, vi fortsat gerne vil sælge.

Vi handler med alle typer af mennesker inden for vores respektive målgrupper, både de primære og de sekundære. Det betyder, at vi bør rette vores overordnede kommunikation til at ramme bredt. Vi råber ikke højt. Vi viser, at vi tager ansvar og tager stilling. Vigtigst af alt: Vi skaber tryghed hos vores kunder.

Skab tryghed med rettidig omhu

Det er bedre at gå vores kunder i møde med den rette mængde information end at besvare spørgsmål, når de spørger. Allerede der vil vi nemlig have mistet nogen, når de ikke finder det, de søger – uden at tage kontakt.

Kort og godt bør vi beskrive:

  • Hvor og hvordan handler du med os lige nu (varehåndtering/pakning/fysisk fremmøde osv.)
  • Hvordan håndterer vi Corona på kontoret/butikken (ansigtet bag facaden)

Vores hjemmeside er det naturlige sted, vores kunder vil søge information, hvorfor det naturligvis er vigtigt, at her står opdateret, hvordan vi håndterer situationen. Herfra bør den samme information kommunikeres ud på/til:

  • Google My Business
  • Alle profiler på dine SOME kanaler som Facebook, Instagram og LinkedIn
  • Alle samarbejdspartnere/leverandører 

Gode råd til din kommunikation lige nu og her

  • Tal om alt det, du kan og din historie – ikke alt det, du frygter. Verden er ikke faldet ned over ørerne på os, og det gør den formentlig heller ikke. Frygt skaber en endnu større barriere
  • Vær den stemme, som skaber tryghed
  • De normale regler gælder stadig. Din kommunikation bør stadig være relevant, tidssvarende, brugbart og noget, der kan tages action på
  • Brug specifikke og relevante meddelelser om din forretning f.eks. hvordan du servicerer dine kunder
  • Brug automatisering og segmentering, så dine respektive målgrupper får de rigtige beskeder
  • Tilbyd din support og vær åben for feedback og spørgsmål dvs. vis hvordan du kan være der for dine kunder
  • Spam aldrig dine kontakter med, hvor klar du er til at håndtere krisen. Du risikerer dit ry og omdømme med unødvendig kommunikation, og du gentager blot dig selv

Hvordan kan du bruge segmentering og automatisering

Ved især e-mail marketing har vi mulighed for at segmentere vores kommunikationsflow. Vær ekstra skarp på din segmentering i denne tid. Brug ekstra tid på at studere dine åbningsrater, besøg på website i Google Analytics mv. Denne viden kan du anvende til at skabe et endnu bedre (segmenteret) COVID-19 salg, ganske enkelt ved at målrette din kommunikation mod det, som ser ud til at handle hos dig nu.

Data og viden om data er lige nu måske endnu mere vigtigt nu, end det har været tidligere. Brug tid på dine indsamlede data og automatiseringsprocesser. Analysér dine data og brug dem effektivt. Jo mere skarp, du er på dine målgrupper lige nu, desto større salg kan du skabe. Koden bag din kommunikation hedder relationsopbygning.

 

Vær til stede

Er der noget, du kan gøre for at vise, at du udviser støtte ved at være til stede med det, du kan.

  • Crowdsourcing viser en oversigt over forretningsområder, der bliver påvirket. Brug det til at blive klogere på, hvad du kan tilegne dig af viden om udviklingen
  • Er der noget, du kan tilbyde gratis?
  • Er der noget, du kan tilbyde, som vil være støttende for andre
  • Hvad vil du gøre for at være en del af den healing, som der i den grad er brug for?

Det er muligt, at du vil møde en følelse af ikke at blive belønnet lige nu og her, men det vil du blive på den lange bane.  

Har du brug for sparring til din forretning, er du velkommen til at booke en halv time hos mig. Den er naturligvis gratis og kan foregå online eller på telefon.

 

 

 

hvad koster god markedsføring?

Det afhænger helt og holdent, hvor du gerne vil hen. Britt&KO fungerer efter SMART Marketing princippet, som betyder, at dine marketingkroner skal placeres der, hvor de giver dig mest værdi. 

Jeg har sammensat nogle gode pakkepriser for dig, der gerne vil i gang. Har du brug for en individuel samtale for at afdække dit behov, ringer du til mig på telefon 2751 6008. 

Besøg mig på kontoret

Navervej 18A, 1. sal
7000 Fredericia

ÅBningstider

Hverdage kl. 9-16

ring til mig

2751 6008