Facebook er et meget vigtigt medie i dag til din medieplan. Facebook kan skabe en enorm effektiv markedsføring for dig og til relativt få midler sammenlignet med f.eks. trykt annoncering, sponsorat og udstillinger. Ud af alle de sociale medier (SOME) som vi har til rådighed i dag, er Facebook stadig det største og foretrukne medie – næsten uanset hvilken målgruppe du vil henvende dig til.
Hvorfor er Facebook så effektivt?
Facebook er en gennemtænkt platform, og der er mange muligheder for at optimere din rækkevidde, dvs. det antal mennesker som kommer i berøring med dine budskaber. Ud over at du har din egen profil, har du mulighed for at oprette en virksomhedsprofil, der giver adgang til f.eks. at
- Danne side/undergrupper
- Annoncere på både Facebook og Instagram
- Opslå events/begivenheder
- Opslå gode tilbud
- Vise din forretning (uden at have en webshop)
- Integrere f.eks. Instagram, YouTube og tilmelding til nyhedsbrev
Og meget mere.
Koster det penge at være på Facebook?
Ja, det gør det. Du skal ikke regne med at kunne klare dig med dit rent organiske feed. Facebook er som sagt et gennemtænkt medie, og annonceringmidlerne har slået mere og mere igennem de sidste par år, hvilket betyder, at du bør afsætte et beløb til blandt andet annoncering. Herudover har du også brug for midler til f.eks. grafik, billeder og tekstforfatning. Det er nemlig ikke nok blot at være til stede på Facebook. Du skal have en strategi med din færden, så du har 100% styr på de digitale fodspor, du efterlader.
Facebook algoritmerne bestemmer alt
Facebook har i begyndelsen af 2018 ændret strategi til, at deres algoritmer foretrækker opslag og aktiviteter fra vores nære relationer frem for andet, hvilket betyder, at en virksomheds organiske opslag ikke længere har ”så nemt” ved at komme igennem til sine følgere som tidligere. Denne ændring betyder, at vi skal være endnu mere opmærksom på at skabe rigtigt godt indhold på vores side, og hvorfor nu det? Det gode indhold betyder interaktion (like, deling, kommentar), og med det gode indhold opretholder du derved din trofaste fanskare. Det er her at vigtigheden med kendskab til både branding og Social Selling spiller ind. Resten må vi efterhånden være kreative omkring – samt annoncere os ud til.
Hvad betyder det at have en strategi til Facebook?
En strategi til Facebook tager udgangspunkt i, at vi ved, at Facebook ikke kan stå alene som en aktivitet til vores marketingplan men, at vores online markedsføring støtter op om de øvrige aktiviteter, som vi også laver f.eks. løbende optimering af vores website, Google Adwords, almindelig annoncering i avis/blade/magasiner, events, radio spots, kampagneoptimeret POS Materiale, YouTube og Instagram. Når vi ved det, ved vi også, at Facebook hverken er et ”her-og-nu” medie eller kan overleve, hvis vi er for produkt og salgsorienteret.
Facebook er – uanset udviklingen – stadigvæk et interaktivt medie, der er styret af os brugere. Det kræver derfor en tidsplan, tålmodighed med at skabe en trofast fanskare via godt indhold og kampagner samt opsætning af kortsigtede, medium og langsigtede mål med vores tilstedeværelse. Og så skal vi have det sjovt med Facebook. Når du har det sjovt, kan dine kunder mærke dig – og så har de det også sjovt med din side.
En god strategi til Facebook indeholder bl.a. betragtninger omkring:
- Hvad er vores formål og mål?
- Hvem er vores målgruppe, og hvordan vil de tales til?
- Hvilke kategorier af opslag kan vi veksle mellem for at ramme alle i vores målgruppe (r)
- Hvordan ser vi ud mht. farver, grafik og billeder for at opretholde vores brand
- Hvad har vi at tilbyde, der gør os attraktive for vores brugere
- Værktøjer til statistikker og opfølgning af kampagner
Og fremfor alt har du brug for en nem, overskuelig tidsplan, som skaber overblikket for dig, holder dig til ilden og sørger for, at du overholder dine egne deadlines. Din månedlige tjekliste bliver dit vigtigste værktøj i det daglige arbejde.
Se et par eksempler på Britt&KO Facebook sider lige her:
Britt&KO har hjulpet flere virksomheder, store som små med enten at komme i gang på Facebook eller at for større succes med deres ekssterende tilstedeværelse. Jeg kan også hjælpe dig. Byd mig gerne på en uforpligtende kop kaffe.
hvad koster god markedsføring?
Det afhænger helt og holdent, hvor du gerne vil hen. Britt&KO fungerer efter SMART Marketing princippet, som betyder, at dine marketingkroner skal placeres der, hvor de giver dig mest værdi.
Jeg har sammensat nogle gode pakkepriser for dig, der gerne vil i gang. Har du brug for en individuel samtale for at afdække dit behov, ringer du til mig på telefon 2751 6008.
Besøg mig på kontoret
STYREHUSET
Riddergade 17, 1
7000 Fredericia
ÅBningstider
Hverdage kl. 9-16
ring til mig
2751 6008