Når vi arbejder med markedsføring, elsker vi planlægning. Når vi planlægger, er vi nemlig på forkant i stedet for kontinuerligt at arbejde med brandslukning. En vigtig del af planlægning, er årshjulet.
At være på forkant er lig at have mere tid til at arbejde med de ting, der skal udarbejdes, og vi kommer ikke uden om, at kvaliteten af det vi laver, stiger markant på den måde. For dig betyder en velgennemtænkt salgskampagne et større salg. Arbejder du med branding, bliver planlægningen endnu vigtigere for gennemførelsen.
Hvad er et årshjul?
Et årshjul kan variere i indhold men er det forkromede overblik over aktiviteter fordelt på et år. Det hjælper med at holde overblik over f.eks.
- Møder og interne processer
- Marketingindsats og kampagner fordelt på året
- SOME kalender
Hos Britt&KO arbejder vi med årshjulet på flere planer og integrerer altid flere elementer for at kunne udarbejde en kampagneplan, som både kan eksekveres og måles på effektivitet og KPI’er. I et avanceret årshjul tager du højde for årets rul, dvs. mærkedage og sæsoner (stemning hos dine målgrupper) og inddrager det i din marketing- og medieplan eller SOME kalender.
Eksempler på mærkedage, der kan anvendes direkte i din markedsføring
- Valentines Dag
- Mors og fars dag
- Fastelavn
- Black Friday
- Nytårsaften
Eksempler på opdeling af året ift. sæson/stemning
- Januar udsalg
- Forårskuller
- Sommerferie
- Høst/Efterår
- Jul og Nytår
Men dit årshjul er meget mere end det. Dit årshjul indeholder alle de elementer, som skal lede dine kampagner til succes. Det kan derfor være, at du skal arbejde med årshjul på forskellige niveuaer, som du samler i f.eks. en contentplan.
Hvordan ser et årshjul ud?
Når du arbejder med årshjul, er det vigtigt, at du finder det redskab, som virker bedst for dig. Det overordnede formål med årshjulet er netop at give dig et overblik. Skal det indeholde mange elementer, kan overblikket fejle. Der er også forskel på, om du bedst bearbejder information visuelt eller ikke. Der er et hav af muligheder – både gratis og betalte.
Eksempler på Årshjul værktøjer
- Simpel Excel fil fordelt på måneder
- Projektværktøjer som Trello, Asana eller Microsoft Hubplanner
- Ganth kort f.eks. Instagantt til Asana
- Visuelt hjul i Plandisc
Hvordan eksekverer du på et årshjul?
Et årshjul indeholder opgaver for hvert af de områder, som du udvælger. Om det er opslag på Facebook, udsendelse af nyhedsbrev eller igangsættelse af større kampagner, der indeholder flere forskellige marketingindsatser, omdanner du dit årshjul til opgaver sammen med dine øvrige opgaver. Når du vælger at ”opgradere” fra Excel til et online styringssystem, findes der er hav af integrationsmuligheder til bl.a. Outlook. Det betyder, at du på den måde kan automatisere dine arbejdsprocesser – og være på forkant med din markedsføring. Først den gode planlægning, herefter den rettidige udførelse af opgaverne.
Har du brug for hjælp til at få et lavet årshjul, der hjælper din marketingplan eller at få udviklet et fra bunden, er du velkommen til at kontakte mig. Vi kan altid tage en uforpligtende kop kaffe.
Læs mere om årshjul som workshops her.
hvad koster god markedsføring?
Det afhænger helt og holdent, hvor du gerne vil hen. Britt&KO fungerer efter SMART Marketing princippet, som betyder, at dine marketingkroner skal placeres der, hvor de giver dig mest værdi.
Jeg har sammensat nogle gode pakkepriser for dig, der gerne vil i gang. Har du brug for en individuel samtale for at afdække dit behov, ringer du til mig på telefon 2751 6008.
Besøg mig på kontoret
Ladegård Mark 28
5560 Aarup
ÅBningstider
Hverdage kl. 9-16
ring til mig
2751 6008