kontakt@brittogko.dk  2751 6008

Du er ikke den eneste, hvis du føler dig på bar bund, når du skal vælge din skrifttype. Flere virksomheder vælger også at få lavet en skræddersyet skrifttype til at understrege deres brand og deres unikke stil, og det kan du jo også overveje, hvis du gerne vil skille dig ud fra flokken.

Tit vælger vi at tillægge vores logo meget stor værdi og giver det al vores opmærksomhed men husk at det er dine tekster, der skal sælge dit indhold, og derfor er dit valg af skrifttype lige så vigtigt som dit logo og indholdet i dine budskaber. Det er dine tekster, der sælger dine budskaber til dine kunder, og det er din skrifttype, der hjælper dig med at levere dit budskab.


En skrifttype siger mere end 1.000 ord, og det er de mindste ting der gør en forskel. Det kan ting som f.eks. valg af den helt rette skrifttype og afstanden mellem bogstaverne. Din måde at præsentere dit indhold på af altafgørende for, hvordan andre opfatter dig, din forretning og dit brand. Gør du det rigtigt, har du haft med i dine overvejelser, at din stil giver din læser ”fred i hjernen”, så de kan fokusere på dit indhold uden at blive forstyrret.



Tyk eller tynd

Jo mere robust en skrifttype er, jo mere læsbar er den. Især til nettet. Prøv at sammenlign Times New Roman og Verdana når du ser dem på nettet. Times New Roman egner sig ikke til nettet vel? Den er for spinkel, og den bliver for gnidret at læse. Der er en grund til, at der er udviklet skrifttyper, der egner sig bedst til bestemte medier, så hav det med i dine overvejelser. Ikke for kreativt Det er lækkert at være kreativ men brug dine kreative evner i dine ord og dine billeder. Bliver du for kreativ med dine skrifttyper, kan du ende ud i, at det ikke længere er læsbart eller at du mister troværdighed. Store, bløde kurver og svungne skrifter i kursiv hører sig bedst til i overskrifter og enkeltstående skrifter som f.eks. et quote.

Hold dig til et minimum For mange kokke fordærver maden, så tænk på din forretnings troværdighed. Alt for mange skrifttyper forvirrer og giver et forkert indtryk af dig. Det virker nemlig rodet. Vælg 1-2 skrifttyper til din online tilstedeværelse og vælg 1-3 skrifttyper som dine primære til dine offline medier. Keep it simple.

 
Variér dig inden for rammerne

Menneskets øje læser ikke en tekst bogstav for bogstav eller ord for ord, men ser i stedet sammenhængen. Virker det rodet, mister vi lysten til at blive hængende. Tænk derfor altid over at holde rene linjer, og brug evt. en fin variation i store og små bogstaver i forhold til dine overskrifter og dine brødtekster. En fuld tekst i Caps Lock kan blive en udfordring at læse og forstå!
Husk læsevenligheden Det kan være tillokkende at lege med farver og billeder som baggrund. Faktum er, at tvinger du din læser til at læse f.eks. hvid på sort baggrund længe, belaster det øjnene og det kan skabe en dårlig oplevelse. Derfor bør du som udgangspunkt holde tekst, billeder og farver adskilte og holde dine tekster skrevet med sort på hvid baggrund.


Med eller uden fødder

Seriffer er små grafiske tilføjelser til bogstavets krop, eller vi kunne også kalde det små ”fødder”. Seriffer kan give et smukt udtryk, men leger du med denne type, så hold din sti rent. Kombinér aldrig flere typer af seriffer, men brug i stedet serif i overskrift og non-serif i brødtekst og omvendt. Opsætningen giver billige point Vær omhyggelig med opstillingen af din tekst. Bruger du for lidt mellemrum, kan det virke uoverskueligt at læse – også selvom du har valgt de helt rigtige skrifttyper. For meget mellemrum giver den samme effekt, så kig på din tekst, når du har sat den op.


  Kan du selv læse det uden anstrengelse?

  Bruger du nok afsnit?

   Er dine overskrifter og underoverskrifter tydelige?


Keep it simple

Hører du til dem, der elsker at bruge mange ord og et malende sprog? Dejligt! Bliv endelig ved, men vid også at du kan risikere at miste din læser. Forsøg altid at holde dit indhold så kort og præcist som muligt, så dit budskab bliver fremhævet bedst muligt. Din tekstlængde hører i den grad med i samspillet med dit valg afskrifttype.

Du vil gerne tages seriøst, og du vil samtidigt gerne udtrykke din egen stil. Dette er kodeordene for dig, når du vælger din skrifttype. Hvis du ikke tænker over – hvad din skrifttype signalerer – om den er læsbar – hvilken følelse, den efterlader hos andre har du allerede tabt flere end du måske tror på din vej mod succes.

Så kig på dit brand og din stil – og vælg en simpel, flot skrifttype, der lige giver det sidste til dit brand. Har du en hjemmeside/webshop er det også vigtigt at huske på handlingsdelen. Der hvor dine brugere skal tage action. Din skrifttype skal virke tillokkende og ”hjælpe” dem til at foretage en handling. Det gør de, når de føler sig trygge ved din side – og tager den seriøst.

 
Men hvilken skal jeg så bruge?

Der findes ikke en endegyldig facitliste til hvilken skrifttype, du skal bruge. Der er tusindvis på nettet efterhånden, så der er nok at vælge imellem, når du skal finde din egen stil – og en stil, der appellerer til dine brugere/kunder. Overordnet set bør du holde det simpelt. Hold dig til 2-3 skrifttyper og giv dig eventuelt et lille frirum til at kunne lege med overskrifter.  På nettet handler det også om tryghed og genkendelighed, og her går du aldrig helt galt i byen, hvis du tager udgangspunkt i f.eks.: – Helvetica – Arial – Verdana – Calibri

 

Leg med fonten –
5 nyttige links til downloads

www.google.com/fonts

www.1001fonts.com/

www.fonts.com/

www.dafont.com/

www.fontsquirrel.com/

 

OM BRITT&KO CASES

 

Skal vi tage en kop kaffe?

Ingen er ens. Find din stemme i markedet og skab din succes.

Det hele starter med den gode kop kaffe, og her får du altid første møde gratis.
Lad os tage en snak om f.eks. dine kunders rejse gennem din forretning eller mulighederne til din medieplan.

BOOK ET MØDE

 

TIL TOPPEN