Tips til at komme i gang på Instagram

16 Jun, 2016
Din strategi på Instagram bør som så mange andre strategier tage udgangspunkt i dit HVORFOR

  • Hvorfor er jeg overhovedet på Instagram?
  • Hvad vil jeg opnå ved at være her?
  • Hvordan brander jeg mig på den bedst mulige måde med udgangspunkt i netop mit brand. 


Et par hurtige tips til at komme godt i gang:

1. Det er aldrig en dårlig idé at skæve til, hvad andre succesfulde mennesker gør, og det kan også godt svare sig at gøre på Instagram. Du kan starte med at tage en rundtur i de relevante #(hashtag) for det felt, du gerne vil bevæge dig i og se, hvem der får flest likes, og for hvilke posts de har størst succes. Når det så er gjort ligger du det væk, vender blikket mod dig selv og skaber dit eget billede af din tilstedeværelse på Instagram. En copycat får aldrig succes.


2. Bestem dig for din visuelle identitet på Instagram, så den spiller sammen med dine øvrige aktiviteter. Hvilke billeder vil du bruge? Vil du gøre den personlige? Hvilke stil vil du udtrykke? Hvordan er din kommunikations stil? Hvilke farve er ”dine”? Osv. Brug altid billeder eller korte videoer på Instagram


3. Læg en strategi for hvornår og hvor tit du vil poste. Og vær konsekvent i din udførelse4. Brug # Hashtag. Det er her du har muligheden for at eksponere dig for stort set hele verden. Brug de tilgængelige værktøjer til at udvælge de bedste hashtag og vær konsekvent i dine posts. Pas dog på med ikke at blive for vild med dine hashtag, så det bliver for spam’et


5. Aktivér dine følgere. Lige såvel som du på Facebook bør aktivere/inspirere dine følgere er det samme gældende på Instagram. Du kan køre konkurrencer eller du kan opfordre til at svare på tråden, dele tråden mv. Jo mere aktive dine følgere jo, jo mere loyale bliver de. Jo mere loyale de er, jo mere personlige føler de sig med dig. Jo mere personlig kontakt, jo større chance for salg i sidste ende


6. Hav tålmodighed. Det tager noget tid at få bygget en trofast skare af følgere op på Instagram. Nogen vælger at betale sig fra det men det ville jeg aldrig anbefale. Det ser godt ud på papiret men er i virkeligheden tomme likes. 




En sidste vigtig ting jeg vil sige til dig er: Én ting er at få likes for dine opslag og følgere på din profil. En anden ting er rent faktisk at genere salg på det. Hvis du når dertil, hvor du generer rigtig mange likes på dine sociale medier men ikke kan mærke effekten på din web og på dit salg, kan der spille andre parametre ind som f.eks. din web. Er den indbydende til salg eller mister du salget, selvom du skaber trafikken? Du kan se tallene (afvisnings% mv) direkte i din Google Analytics, så selvom din Instagram og Facebook måske spiller max, er det allervigtigste i bund og grund, at din web (eller hvor du nu sælger fra) byder dine gæster op til dans og får solgt dit produkt. Har du ikke allerede Analytics koblet til din web, så er det noget af det første, du bør gøre. En strategi kan ikke gennemføres til UG på en mavefornemmelse alene. Der skal vi bruge nogle tal og statistikker for at se, om vi når vores mål.

I tilfælde af at du ikke generer likes på de sociale medier, er du nødt til at trække i arbejdstøjet igen og få kigget på de ting, du laver. Måske du skal starte et helt andet sted og tage et nærkig på dit brand og din identitet – og den måde du kommunikerer dit budskab ud på.


God fornøjelse.