Online Strategi

28 Aug, 2014
Online strategi

Selv når vi ser en landsholdskamp på TV med en øl i hånden, sidder vi iagttager noget, der er så miniituøst strategisk tilrettelagt på forhånd som muligt, så jeg tror godt, du ved, hvad en strategi er. Når vi taler om en online strategi, er det den strategi, du har for dine markedsføringsmæssige online aktiviteter. Men har du egentlig brug for en online strategi?

Ja, det har du! Og det er uanset om, du er en lille eller en stor virksomhed. Jeg vil endda næsten også mene, at du kan bruge en online strategi privat, og her mener jeg, en strategi for hvordan du gerne vil ses, opleves og mærkes af din omverden (Facebook, Instragram, SnapChat mv). Hvem af os viser vores sande væsen på de sociale medier? Det er i alt fald meget sjældent jeg støder på morgengrimme billeder …….

Men tilbage til den erhvervsmæssige online strategi. Hvorfor overhovedet have en strategi? Fordi den gør dig bevidst om dine aktiviteter, og fordi den skaber synergi – og den vil i sidste ende også spare dig for penge ved ikke at skyde med spredehagl. Så at have en strategi er ikke kun et tomt ord, vi marketingfolk smider om os i ny og næ. Der er faktisk en mening med galskaben, og det gør det lettere at arbejde med dine aktiviteter fremadrettet.

Et par gode råd omkring din online strategi:
  • Det er ikke en punktvis handlingsplan men mere dine værdimæssige og økonomiske overvejelser over hvad, hvor, hvorfor og hvordan
  • Begrebet strategi inkluderer helt generelt taktiske og operationelle anbefalinger og ideer, kommunikationsplatform og realistiske guidelines for implementeringen
  • Opsæt (så vidt det er muligt) målbare aktiviteter, så du kan se om din strategi virker. Gør den ikke, er den nemmere at tage fat på og finjustere


Og mit sidste gode råd: Gør det, du gør bedst, og lad de andre gøre deres. Du får ikke bedre resultater af at være en copycat - tværtimod. 


God fornøjelse med de kreative tanker!