Messer – duer det?

24 Apr, 2016

 

Lad os starte med et par facts:

  • Messer er benhårdt arbejde
  • Messer kræver de rigtige ressourcer
  • Messer er dyre og kræver tid
  • Messer er hovedsagelig branding af din business eller udbredelse af kendskab
  • Messe-aktiviteten kan ikke stå alene men skal være en del af din samlede marketingplan


Vælger du messe som en fast del af din marketingplan, vil der være både vigtige indledende og opfølgende opgaver, som vil være helt afgørende for dit resultat. Der er ingen tvivl om, at messer kan være meget givende, hvis du gør det rigtigt. Det kan også være helt modsat, hvis du ikke gør.


Du får her et par forenklede, tips til, hvordan du kan få det fulde udbytte af at udstille på messer.

Inden messen

  • Overvej, om du kan bruge dine ressourcer bedre andre steder. Kan du nå mere ved opsøgende salg f.eks.?
  • Overvej din målgruppe. Er det for at pleje eksisterende kunder, kunne et åbent hus eller internt firma arrangement formentlig give dig mere. Er du ny på markedet, kan en messe være fantastisk til at udbrede kendskab til din business
  • Har du kigget på dine konkurrenter? Hvis de alle er tilstede, bør du også være der. Hvad gør de på messen? Hvordan markedsfører de sig? Hvordan kan du være unik i forhold til det?
  • Hvilke mål sætter du dig for messen? Direkte omsætning, antal nye kunder, tilmeldinger til dit nyhedsbrev, antal opfølgninger osv.

 

Under messen

  • Keep it simple. Få dit budskab rent igennem og undgå al for megen støj i forhold til din udstilling, dine materialer og dine aktiviteter
  • Hav produkter med som kan afprøves. Du sælger mere ved at dine kunder kan se, mærke og føle
  • Dine aktiviteter på standen bør altid være produktrelaterede, f.eks. en konkurrence eller et sjovt event
  • Hav et ”sweet spot” på din stand, hvor du kan trække ”vigtige potentielle kunder” hen og I kan tale i ro og fred
  • Få visitkort eller tilmelding til nyhedsbrev fra alle du taler med. Så har du noget at følge op på
  • Du har naturligvis det mest sælgende personale med på messen, som står uden for standen og smiler/”sælger”
  • Hav stole med, så I kan skiftes til at få en pause, så energien ikke bliver en fuser sidst på dagen
  • Husk at få noget at spise og drikke undervejs – og ikke kun de søde sager ….


Efter messen

  • Følg op på leads i de følgende dage, ikke uger efter. Sortér og prioriter disse leads
  • Få opdateret Jeres CRM med alle, I har været i kontakt med
  • Evaluer messen og lav en liste over, hvad I skal gøre anderledes næste gang. Vurdér også, om resultatet er tilfredsstillende (og om det er sliddet værd)

 

NO GO til en messe

  • Ingen opstillede mål for messedeltagelsen eller at miste fokus
  • At have glemt prislister, brochurer eller visitkort
  • At stille op i slidt tøj/dagligstøj. Ensartet tøj på en messe signalerer stil
  • Gnaske tyggegummi når du taler med en potentiel kunde
  • Drikke alkohol under messen
  • Sidde ved et bord og kede sig åbenlyst
  • Stå samlet i en klynge og snakke højlydt
  • Møde op med tømmermænd. Alkohol lugter fælt dagen efter! Mangel på søvn duer heller ikke
  • Manglende opfølgning på visitkort/leads
  • For mange produkter/udstillingsmateriale så der ikke er plads til dine besøgende inde på standen

 

Jeg håber, at du har fået lidt hjælp til dine messeovervejelser her og ønsker dig rigtig god fornøjelse.
Jeg kan naturligvis hjælpe dig fra A-Z til din messedeltagelse, hvis du har brug for ekstern hjælp.