Mangler du inspiration til nye kunder?

10 Mar, 2017


Af og til går vi med skyklapper på i vores egen forretning. Især når vi er mindre erhvervsdrivende, hvor vi sidder en del timer alene på kontoret, og det kan være svært at se nye muligheder. Der er da heldigvis gode råd for, hvordan vi kan få øjnene op for nye muligheder - både hvad angår nye kunder, nye leverandører og nye samarbejdspartnere.

  • Hvordan arbejder du med dine kunder?
  • Hvor godt kender du egentlig dine kunder?
  • Har du flere segmenter/målgrupper, som du arbejder med?


Brug din persona
Inden for marketing arbejder vi jo altid med en persona for at ramme vores kunder/målgruppe bedst muligt. Når du arbejder effektivt med din persona, kan den i sig selv give dig inspiration til nye veje, hvis du finpudser den løbende, som din egen forretning udvikler sig. Og vores forretning udvikler sig jo kontinuerligt.

En råskitse til en relativ enkel persona kunne lyde sådan her:
1.       Overordnede rammer som alder, køn, indkomst, beskæftigelse, geografi
2.       Barrierer – hvad kan afholde disse kunder fra at handle hos os
3.       Drivers – hvad får disse kunder til at købe hos os = vores USP definition

Alene arbejdet med drivers og barrierer hos dine kunder, kan viske lidt af dine skyklapper væk og hjælpe dig med at tænke i nye baner.


Hvor kan du ellers lade dig inspirere til nye kunder?

  • Tag din bil og kør en tur på motorvejen. Skriv alle firmanavne ned, som du møder på din vej
  • Sig ja tak til forskellige receptioner
  • Sig ja tak til firmaarrangementer hos nogle af dine leverandører/underleverandører eller samarbejdspartnere
  • Sig ja tak til at gæste forskellige netværk
  • Tag på messe og tjek udstillerne ud. Gør dig selv en tjeneste og gå ind i deres stand og tag en god snak
  • Sig ja tak til kaffemøder med andre selvstændige og hør deres historie
  • Tilmeld dig forskellige grupper på Facebook med fokus på selvstændige eller i forhold til din branche
  • Vær aktiv på Pinterest og Instagram. De visuelle medier er gode til at sætte skub i dine tanker
  • Vær aktiv på LinkedIn, søg nye muligheder - men mød de mennesker i virkeligheden også

Når vi søger nye veje/nye kunder/mødet med nye mennesker, handler det jo i bund og grund om at tage Ja-hatten på og komme ud over stepperne. Alene mødet med andet menneske kan indeholde langt mere information, end du måske umiddelbart lige forestiller dig ...