Hvor stor en betydning har stavefejl egentlig?

28 Jul, 2016


Det er ikke alle, der er en ørn til at skrive eller stave, men har det nogen betydning, når du er virksomhedsejer og skal kommunikere effektivt med dine kunder? Svaret er simpelt.  JA, det har det. Uanset dine grunde for at din stavning/skrivning ikke sidder lige i skabet, så har det betydning for dig, din virksomhed, dit brand – og den måde dine kunder opfatter dig på.

Der er mange ting at tænke på, når vi arbejder med markedsførende tekster – og især til de online medier. Her har vi flere parametre, der spiller ind som f.eks. SEO, hvilket kan gøre, at det sproglige ofte bliver tilsidesat i forhold til at opnå bedre rankering på Google. Vi kan jo så spørge os selv, hvad der er vigtigst:
1.      At få trafik ind på din side
2.      At dine kunder rent faktisk køber fra din side

Jeg tænker, du er enig med mig i, at det er den sidste. Selvfølgelig vil vi gerne sælge vores varer, når først vi har fået fingrene i vores kunder, og det er lige præcis her, at det sproglige også spiller ind. Er der mange stavefejl eller generelt dårligt sprogbrug, kan dette gøre, at du mister din kunder:
1.      Folk opfatter stavefejl som sjusk – uanset om det skyldes at du f.eks. er ordblind eller ej
2.      Du mister din troværdighed. Folk får hurtigt mistro til, om du overhovedet er til at stole på, når de ser mange fejl
3.      Du fremstår uprofessionel, fordi det er almindelig kutyme i erhvervslivet, at tingene bliver tjekket igennem, inden man går live eller bruger det over for kunder

4.      Manglende troværdighed kan give genklang over på opfattelsen af dine produkter, og om de overhovedet er af en ordentlig kvalitet
5.      For mange er det et irritationsmoment at læse en tekst med fejl eller dårlige formuleringer, fordi det mudrer budskabet og forstyrrer det samlede indtryk generelt under læsningen

Jeg er ked af at sige det, men en dårlig tekst kan skabe større problemer for dig, end du muligvis selv regner med. Husk på, at vi ser med de briller, vi nu engang gør, og dine kunder kender ikke dine bevæggrunde for at skrive eller stave, som du gør. Skriver og staver du godt nok men gider ikke dine korrekturer, er det helt ærligt for sløset – og et signal til dig om, at du ikke tager din business alvorligt nok. Din måde at kommunikere på er en stor del af din branding og dit image generelt set
-        Hvad vil du gerne fortælle dine kunder
-        Hvordan vil du gerne opfattes af dine kunder
-        Hvordan afspejler det sig i din kommunikation

Det, du siger og gør, er det, du sælger i sidste ende uanset dit produkt. Vi sælger historien, ikke produktet.
Du sælger derfor på din kommunikation.

Derudover er der visse ting, der bare er, som de engang er. Lige præcis med korrekturen er det aldrig en god ide at være både forfatter og korrekturlæser. Den menneskelige hjerne er doven, hvilket betyder, at du nemt kan overse en dum stavefejl i selv en stor og tydelig overskrift. Fordi du ved, hvad der skal stå. Derfor kan jeg aldrig anbefale at læse korrektur på noget, du selv skrevet. Har du ingen til at hjælpe dig med de små hurtige ting, du vil have lavet, så brug noget så simpelt som Word med stavekontrol, som kan fange en del.

Mit bedste råd til dig:
vi kan ikke alle være 100-meter mestre til alting. Især kan det være svært som iværksætter at have alle kasketter på men så find hjælp. Få hjælp af nogen, du kender/kan bytte med - eller betal dig fra de ting, som du ikke selv kan. Så kan du nemlig også koncentrere dig om det, du gør allerbedst f.eks. at sælge. Det vil du alle dage skabe de bedste resultater af, og blot den lille del med korrekturlæsningen kan vise sig at være ikke bare en rigtig god investering for dig på sigt men også en lettelse for dig i hverdagen. Især hvis du ikke synes tekster er verdens sjoveste arbejde. 
 
Ps. Naturligvis kan jeg hjælpe dig med korrekturlæsning. Jeg har mere en 15 års erfaring som korrekturlæser, og jeg synes faktisk, at det er ret sjovt både at læse korrektur men også at lege med sproget. Jeg har en fast lav pris på 40 øre pr. ord med ingen nedre begrænsning men max 8500 ord.

Når du vælger en korrekturlæser, vælger du også din garant for din kommunikation. Vælg derfor din korrekturlæser med omhu. Hos mig er vi i øjenhøjde med vores kunder, hvorfor mit sprog også er derefter. Jeg bruger også talesprog i det skrevne – i de medier, hvor det er passende.


Du må gerne teste mig af. Jeg giver dig 250 ord GANSKE GRATIS. Kontakt mig på telefon 2751 6008.