Og hvem er du så?

13 Maj, 2014
Den 13. maj af Britt Kjær Overgaard


Elevatortalen. 2 minutters talen. Salgstalen. Kært barn har mange navne, men det handler om at være forberedt. Forberedt på at møde andre mennesker i impulsive situationer. Salg kan foregå alle vegne, og derfor er din elevatortale vigtig. Og det er uanset om du er Direktør, Salgskoordinator eller Selvstændig med dit eget firma.


Du tager til et netværksmøde og sidemanden siger, og hvem er du så? Øhhhh… Det må ALDRIG være dit svar. Med en elevatortale har du som udgangspunkt 30-60 sekunder til at præsentere dig selv, dit firma og dit produkt. Hvis det viser sig at være en potentiel kunde eller samarbejdspartner, du sidder ved siden af, skulle resultatet gerne blive, at han siger ” Det er da lige sådan en som dig, jeg har brug for. Skal vi ikke have en kop kaffe en dag!”


Gør dit budskab klart og tydeligt

Det kan være en god idé at lave to versioner. En lang version som kan bruges, hvis du får lidt mere taletid. Når du har den, er det også nemmere at koge tingene ned til en kort version. Du kan bruge disse punkter som inspiration til indholdet:

  • Hvem er du, og hvad kan du?
  • Hvem kan du hjælpe?
  • Hvad er USP'erne ved dine produkter?
  • Hvilke resultater har dine kunder opnået ved Jeres samarbejde?
  • Hvor er det, at du gør en forskel?

Et par gode tips
  • Skriv din elevatortale ned. Skriv den som du ville sige den
  • Øv dig ude i spejlet, så du kan se, hvordan du præsenterer dig selv, når du taler
  • Test den af på familie eller venner inden du bruger den rigtigt


Er du til et netværksmøde, kan det være en god idé, at de skulle huske dit navn, så slut af med dit navn og dit firma f.eks. "Og det var Britt fra Britt&KO. Tak!" (Og husk smilet!)